KONTROL DIRI, DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA TINGKAT AKHIR

Authors

  • Rizky Septyan Rachmawan Universitas Hang Tuah Surabaya
  • Dewi Mahastuti Universitas Hang Tuah Surabaya
  • Andi Maulida Rahmania Universitas Hang Tuah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30649/jpp.v4i2.62

Keywords:

self-control, peer social support, academic procrastination

Abstract

This study aims to determine the relationship between self-control and peer social support with academic procrastination independently and simultaneously. The research respondents were 56 final year students, selected using a saturated sampling technique. The scales in this research are self-control, peer social support and academic procrastination scale. The results showed a significant relationship between the variables of self-control and peer social support with academic procrastination. Other results show that self-control and social support have a negative correlation with academic procrastination in final year students.

References

Aini, A. N., & Mahardayani, I. H. (2012). Hubungan Antara Kontrol Diri dengan Prokrastinasi dalam Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa Universitas Muria Kudus. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(2), 65-71.

Averill, J. F.(1973). Personal Control Over aversive Stimuli and It’s Relationship to Stress. Psychological Bulletin, No. 80. p. 286-303

Azalia, N., Rosra, M., & Andriyanto, R. E. (2019). Hubungan Self Control dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Jurusan Ilmu Pendidikan 2016. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 7(4).

Azwar, S. (2017). Metodologi Penelitian Psikologi. Pustaka Pelajar.

Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & Mc Cown, W. G. (1995). Procrastination and Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment. New York: Plenum Press.

Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Treatment of Academic Procrastination in Collage Students. In Procrastination and Task Avoidance (pp. 187-210). Springer, Boston, MA.

Fibrianti, D. (2009). Hubungan antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Prokrastinasi Akademik dalam Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Doctoral dissertation. Semarang. Fakultas Psikologi, Universitas Diponegoro.

Ghufron, M. N., & Rini Risnawita, S. (2010). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Ghufron, N.M. (2003). Hubungan Kontrol Diri dan Persepsi Remaja Terhadap Penerapan Disiplin Orang Tua dengan Prokrastinasi Akademik. Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada.

Hurlock, E. B. (2012). Psikologi Perkembangan. Erlangga.

Kardila, Y. T. (2011). Hubungan antara Adversity Quotient dengan Prokrastinasi Akademik Dalam Mengerjakan Skripsi pada Mahasiswa.Skripsi. Tidak diterbitkan.Yogyakarta: Program Studi Psikologi Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia.

Kartadinata, I. & Tjundjing, Sia. (2008). I love you tomorrow: Prokrastinasi akademik dan manajemen waktu.Anima: Indonesian Psychological Journal, 2008, Vol. 23 (2), 109-119.

Martin, G., & Pear, J. (1999). Behavior modification: What it is and how to do it (6th ed.). Prentice-Hall, Inc.

Mubasyir, B. (2016). Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan prokrastinasi akademik mahasiswa yang mengikuti unit kegiatan mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Doctoral dissertation. Malang: Universitas Islam NegeriMaulana Malik Ibrahim.

Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 45-52.

Santrock, J. W.(2007). Perkembangan Anak. Jilid 1 Edisi kesebelas. Jakarta : PT. Erlangga.

Sarafino, E.P. 1998. Health Psychology: Biopsychosocial Interactions. Third Edition. United States of American: John Wiley & Sonc, Inc.

Sarafino, E.P., dan Smith, T.W (2010). Health Psychology Biopsychosocial Interaction. Seventh Edition. Wiley: John Wiley & Sons, Inc.

Sholihin, M. (2019). Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan prokrastinasi pengerjaan skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2013-2014 Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Doctoral dissertation. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Taylor, S. E. (2012). Health psychology (8th ed.). Singapore: McGraw-hill.

Thoits, P. A. (2011). Mechanisms linking social ties and support to physical and mental health. Journal of Health and Social Behavior, 52 (2), 145–161.

Tjunding, S. (2006). Apakah Prokrastinasi Menurunkan Prestasi? Sebuah Meta-Analisis. Indonesian Psychological Journal, 22(1), 17-27

Wibowo, R. F. (2014). Self-efficacy dan prokrastinasi pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Surabaya. Jurnal Ilmiah.Surabaya:Mahasiswa Universitas Surabaya 3(1).

Wiyarti, H. A., & Setyawan, I. (2018). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan. prokrastinasi menghafal al-qur’an pada santri di pondok pesantren modern islam assalaam surakarta. Jurnal Empati, 6(4), 33-36

Zusya, A. R., & Akmal, S. Z. (2016). Hubungan self efficacy akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang sedang menyelesaikan skripsi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 191-200.

Downloads

Published

2021-11-25

How to Cite

Rizky Septyan Rachmawan, Dewi Mahastuti, & Andi Maulida Rahmania. (2021). KONTROL DIRI, DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA TINGKAT AKHIR . JURNAL PSIKOLOGI POSEIDON, 4(2), 62–77. https://doi.org/10.30649/jpp.v4i2.62

Issue

Section

Articles