DUKUNGAN SOSIAL DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA SISWA SMA CENDEKIA

Authors

  • Nibras Ali Gunanjar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Dwi Nastiti Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.30649/jpp.v1i1.39

Keywords:

social support, academic procrastination, students

Abstract

This study aims to define whether there is a relationship between social support and academic procrastination in completing tasks for SMA 'Cendekia' Sidoarjo students. This research uses correlation quantitative conducted in SMA Cendekia with a total sample of 113 students, taken by saturated sampling. Data collection techniques in this study used two psychology scales models of Likert, namely the social support scale and the academic procrastination scale. These results write down that there is a negative relationship between social support and academic procrastination in completing tasks for SMA Cendekia Sidoarjo.

References

Andarini, Sekar Ratri., Fatma, A. (2013). Hubungan Antara Distress Dan Dukungan Sosial Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Dalam Menyusun Skripsi. Talenta Psikologi, 2, 159–179.

Arikunto, S. (2013). Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi Kedua (R. Damayanti (ed.); edisi 2). PT. Bumi Aksara.

Fibriana, R.(2009).Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Motivasi Berprestasi dan Dukungan Sosial. Skripsi. Fakultas Psikologi UMS. Surakarta. Indonesia

Ghufron & Risnawita (2011). Teori- Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Julyanti, M., & Aisyah, S. (2015). Hubungan Antara Kecanduan Internet Dengan Warnet di Kecamatan Medan Kota. Jurnal Diversita, 1.

Kail, R. & Cavanaugh, J.(2000). Human Development: A Life Span View, Wadsworth, Belmont, USA

Mayasari, M. D., Mustami’ah, D., & Warni, W. E. (2010). Hubungan antara Persepsi Mahasiswa terhadap Metode Pengajaran Dosen dengan Kecenderungan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Hang Tuah Surabaya. INSAN, 12(2).

Rensi, & Sugiarti, L. R. (2016). Metode Pengajaran yang Digunakan Guru di Sekolah Dasar Inklusi Se- Kabupaten Bantul. Jurnal Psikologi, 3(2), 8–16.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Sugiyono (ed.); cetakan ke). ALFABETA.

Tuparia, P. (2014). Hubungan Self-Control Dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 4 Ambon Oleh Prisilia Tuparia Tugas Akhir. Universitas Kristen Satya Wacana.

Wahyudi, H. (2005). Hubungan antara dukungan sosial dengan ketakutan menjalin intimasi dalam hubungan romantis pada laki-laki dan perempuan. 10–30. http://repository.uin-suska.ac.id/6365/3/BAB II.pdf

Downloads

Published

2019-11-01

How to Cite

Nibras Ali Gunanjar, & Dwi Nastiti. (2019). DUKUNGAN SOSIAL DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA SISWA SMA CENDEKIA. JURNAL PSIKOLOGI POSEIDON, 1(1), 81–90. https://doi.org/10.30649/jpp.v1i1.39

Issue

Section

Articles