Antara organisasi dan akademik: Dinamika performa mahasiswa

Authors

  • Desy Rohmahwati Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Erik Saut H Hutahaean Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Ferdy Muzzamil Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.30649/jpp.v8i1.188

Keywords:

kinerja akademik, konflik peran organisasi, Mahasiswa

Abstract

This study examines the relationship between organizational role conflict and academic performance among university students. This research uses a quantitative approach with correlational methods to analyze data collected from 111 active student respondents who participate in organizations. Organizational role conflict arises when students prioritize organizational responsibilities over academic tasks, leading to stress and decreased academic performance. The study identifies various factors contributing to role conflict, including time management issues, stress from organizational duties, and negative identification processes. The research highlights the impact of role conflict on academic performance, such as delayed task completion, reduced academic motivation, and lower grades. The findings suggest that effective time management, clear role expectations, and support systems are crucial for students to balance organizational and academic responsibilities. The study provides insights into the challenges faced by students in managing dual roles and offers recommendations for improving academic performance through better role management.

References

Affrida, E. N. (2017). Makna Konflik Peran pada Mahasiswa dengan Peran Ganda. Wahana, 68(1), 23–26. https://doi.org/10.36456/wahana.v68i1.631

Caesari, Y. K., Listiara, A., & Ariati, J. (2019). Kuliah versus organisasi studi kasus mengenai strategi belajar pada mahasiswa yang aktif dalam organisasi mahasiswa pecinta alam Universitas Diponegoro. Jurnal Psikologi Undip, 12(2), 165–175.

Drăghici, G. L., & Cazan, A. M. (2022). Burnout and Maladjustment Among Employed Students. Frontiers in Psychology, 13(April), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.825588

Dyantari, K. R., & Simarmata, N. (2024). Pengaruh Konflik Peran Dan Ketabahan Terhadap Burnout Akademik Pada Mahasiswa Organisatoris Di Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(5), 491–504. https://doi.org/10.5281/zenodo.10530772

Grasiaswaty, A. fernandha & N. (2021). Role Conflict and Well-Being Among Working Students: The Viewpoint of a Full-Timer. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 6(2), 191. https://doi.org/10.30983/educative.v6i2.4713

Hidayat, R., & Fergina, L. W. A. (2022). Analisis Efikasi Diri Akademik Rendah pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 21 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(12), 3227–3237. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i12.60205

Juhardin, J., & Deluma, R. (2024). Mengapa Minat Mahasiswa Masih Rendah? Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora (JIMSH), 6(2), 147–158. https://doi.org/10.51454/jimsh.v6i2.587

Kabiba, K., Arfin, A., & Junaidin, J. (2021). Faktor Penyebab Terjadinya Konflik Peran Dalam Proses Pembelajaran Pada Mahasiswa Pengurus Organisasi. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 76–85. https://doi.org/10.30651/didaktis.v21i1.7428

Kadi, A. P. U. (2016). Hubungan Kepercayaan Diri dan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa Psikologi 2013. Jurnal Psikologi, 4(4), 461.

Mandias, G. F. (2015). Penerapan Data Mining Untuk Evaluasi Kinerja Akademik Mahasiswa Di Universitas Klabat Dengan Metode Klasifikasi. Konferensi Nasional Sistem & Informatika, 20. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/395492

Mangundjaya, W. L. (2024). Employee Opinion Survey Sebagai Sarana Untuk Mengidentifikasi Kepuasan Kerja Karyawan Menuju Kesejahteraan Psikologis di Tempat Kerja. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(4), 1372–1385.

Muchoyar, I., Wijanarka, B. S., Nugroho, A. C., & Cahyati, I. (2018). Evaluasi Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan UNY, 21(4), 325–334.

Septian, M. R., & Manuardi, A. R. (2021). Konseling dengan strategi restrukrisasi kognitif serta pengaruhnya terhadap efikasi diri performansi akademik. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v5i2p46-55.2422

Nastiti, D. (2023). Peran Organisasi Mahasiswa Dalam Pembentukan Sikap Demokratis. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1), 64–76. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i1.2433

Nurdi, P. B. R., Laikuallo, S., & Meiliska, A. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berorganisasi. Jurnal Manajemen & Organisasi Review (Manor), 2(2), 122–131. https://doi.org/10.47354/mjo.v2i2.246

Pratama, N. dan. (2021). Pengaruh Akses Jurnal Internasional terhadap Kualitas Kajian Pustaka Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(2), 120–135. https://jahe.or.id/index.php/jahe/article/view/187

Saputri, L., Aamalia Puspita, P., & Arisandy Eka Putra Sembiring, D. (2020). Pengaruh organisasi kemahasiswaan, konflik peran, stres organisasi terhadap prestasi akademik mahasiswa fkip Universitas Jambi. Indonesian Educational Administration and Leadership Journal (IDEAL, 02(2), 123–138.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif Kualitatif (Issue June).

Pertiwi, P. T., Rusdarti, R.,Sakitri, W., (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra, dan Motivasi Belajar Terhadap Kepuasan Akademik Mahasiswa. Journal of Economic Education and Entrepreneurship Studies, 2(2), 2021. https://ojs.unm.ac.id/JE3S

Windasari, M. A., Hidayah, F. K., & Anisa, R. (2022). Pengaruh Burnout Dan Konsentrasi Terhadap Performa Akademik Saat Pembelajaran Daring Mahasiswa Pre-Klinik the Effect of Burnout and Concentration During Online Learning With Academic Performance of Pre-Clinical Students At Medical Faculty of Unisma. 1–12.

Wulandari, A. E., Matulessy, A., & Suhadianto. (2023). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa aktivis: Bagaimana peranan manajemen waktu dan motivasi belajar? INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 722.

Wulansari, N., & Affandi, G. R. (2024). Exploring the Impact of Self-Regulation on Role Conflict Among Students. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 6(2), 1–10. https://doi.org/10.21070/jims.v6i2.1606

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Rohmahwati, D., Hutahaean, E. S. H., & Muzzamil, F. (2025). Antara organisasi dan akademik: Dinamika performa mahasiswa. JURNAL PSIKOLOGI POSEIDON, 8(1), 83–97. https://doi.org/10.30649/jpp.v8i1.188

Issue

Section

Articles