Antara organisasi dan akademik: Dinamika performa mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.30649/jpp.v8i1.188Keywords:
kinerja akademik, konflik peran organisasi, MahasiswaAbstract
This study examines the relationship between organizational role conflict and academic performance among university students. This research uses a quantitative approach with correlational methods to analyze data collected from 111 active student respondents who participate in organizations. Organizational role conflict arises when students prioritize organizational responsibilities over academic tasks, leading to stress and decreased academic performance. The study identifies various factors contributing to role conflict, including time management issues, stress from organizational duties, and negative identification processes. The research highlights the impact of role conflict on academic performance, such as delayed task completion, reduced academic motivation, and lower grades. The findings suggest that effective time management, clear role expectations, and support systems are crucial for students to balance organizational and academic responsibilities. The study provides insights into the challenges faced by students in managing dual roles and offers recommendations for improving academic performance through better role management.
References
Affrida, E. N. (2017). Makna Konflik Peran pada Mahasiswa dengan Peran Ganda. Wahana, 68(1), 23–26. https://doi.org/10.36456/wahana.v68i1.631
Caesari, Y. K., Listiara, A., & Ariati, J. (2019). Kuliah versus organisasi studi kasus mengenai strategi belajar pada mahasiswa yang aktif dalam organisasi mahasiswa pecinta alam Universitas Diponegoro. Jurnal Psikologi Undip, 12(2), 165–175.
Drăghici, G. L., & Cazan, A. M. (2022). Burnout and Maladjustment Among Employed Students. Frontiers in Psychology, 13(April), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.825588
Dyantari, K. R., & Simarmata, N. (2024). Pengaruh Konflik Peran Dan Ketabahan Terhadap Burnout Akademik Pada Mahasiswa Organisatoris Di Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(5), 491–504. https://doi.org/10.5281/zenodo.10530772
Grasiaswaty, A. fernandha & N. (2021). Role Conflict and Well-Being Among Working Students: The Viewpoint of a Full-Timer. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 6(2), 191. https://doi.org/10.30983/educative.v6i2.4713
Hidayat, R., & Fergina, L. W. A. (2022). Analisis Efikasi Diri Akademik Rendah pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 21 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(12), 3227–3237. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i12.60205
Juhardin, J., & Deluma, R. (2024). Mengapa Minat Mahasiswa Masih Rendah? Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora (JIMSH), 6(2), 147–158. https://doi.org/10.51454/jimsh.v6i2.587
Kabiba, K., Arfin, A., & Junaidin, J. (2021). Faktor Penyebab Terjadinya Konflik Peran Dalam Proses Pembelajaran Pada Mahasiswa Pengurus Organisasi. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 76–85. https://doi.org/10.30651/didaktis.v21i1.7428
Kadi, A. P. U. (2016). Hubungan Kepercayaan Diri dan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa Psikologi 2013. Jurnal Psikologi, 4(4), 461.
Mandias, G. F. (2015). Penerapan Data Mining Untuk Evaluasi Kinerja Akademik Mahasiswa Di Universitas Klabat Dengan Metode Klasifikasi. Konferensi Nasional Sistem & Informatika, 20. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/395492
Mangundjaya, W. L. (2024). Employee Opinion Survey Sebagai Sarana Untuk Mengidentifikasi Kepuasan Kerja Karyawan Menuju Kesejahteraan Psikologis di Tempat Kerja. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(4), 1372–1385.
Muchoyar, I., Wijanarka, B. S., Nugroho, A. C., & Cahyati, I. (2018). Evaluasi Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan UNY, 21(4), 325–334.
Septian, M. R., & Manuardi, A. R. (2021). Konseling dengan strategi restrukrisasi kognitif serta pengaruhnya terhadap efikasi diri performansi akademik. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v5i2p46-55.2422
Nastiti, D. (2023). Peran Organisasi Mahasiswa Dalam Pembentukan Sikap Demokratis. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1), 64–76. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i1.2433
Nurdi, P. B. R., Laikuallo, S., & Meiliska, A. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berorganisasi. Jurnal Manajemen & Organisasi Review (Manor), 2(2), 122–131. https://doi.org/10.47354/mjo.v2i2.246
Pratama, N. dan. (2021). Pengaruh Akses Jurnal Internasional terhadap Kualitas Kajian Pustaka Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(2), 120–135. https://jahe.or.id/index.php/jahe/article/view/187
Saputri, L., Aamalia Puspita, P., & Arisandy Eka Putra Sembiring, D. (2020). Pengaruh organisasi kemahasiswaan, konflik peran, stres organisasi terhadap prestasi akademik mahasiswa fkip Universitas Jambi. Indonesian Educational Administration and Leadership Journal (IDEAL, 02(2), 123–138.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif Kualitatif (Issue June).
Pertiwi, P. T., Rusdarti, R.,Sakitri, W., (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra, dan Motivasi Belajar Terhadap Kepuasan Akademik Mahasiswa. Journal of Economic Education and Entrepreneurship Studies, 2(2), 2021. https://ojs.unm.ac.id/JE3S
Windasari, M. A., Hidayah, F. K., & Anisa, R. (2022). Pengaruh Burnout Dan Konsentrasi Terhadap Performa Akademik Saat Pembelajaran Daring Mahasiswa Pre-Klinik the Effect of Burnout and Concentration During Online Learning With Academic Performance of Pre-Clinical Students At Medical Faculty of Unisma. 1–12.
Wulandari, A. E., Matulessy, A., & Suhadianto. (2023). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa aktivis: Bagaimana peranan manajemen waktu dan motivasi belajar? INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 722.
Wulansari, N., & Affandi, G. R. (2024). Exploring the Impact of Self-Regulation on Role Conflict Among Students. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 6(2), 1–10. https://doi.org/10.21070/jims.v6i2.1606
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL PSIKOLOGI POSEIDON

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.